Hvilke markedsføringskanaler bør jeg benytte?

Hvilke markedsføringskanaler bør jeg benytte?

Hvilke markedsføringskanaler bør jeg benytte? 1500 1000 Lund Hjemmesider

Som nyfødt virksomhedejer kan det være svært at navigere i de forskellige online markedsføringskanaler. Det kan være svært at finde ud af hvilke der er relevante for din virksomhed. I det følgende blogindlæg vil vi gennemgå fire af de mest anvendte makedsføringskanaler. Vi vil komme ind på fordele og ulemper og forklare hvordan du finder ud af, hvilke kanaler der er de rigtige for dig. God læselyst!

SEO (søgemaskineoptimering) – organisk trafik gennem søgemaskiner som Google

SEO er et af de mest essentielle aspekter af virksomheders online markedsføring. Søgemaskineoptimering går i al sin enkelhed ud på at gøre ens hjemmeside så attraktiv for søgninger på søgemaskinerne som overhovedet muligt. Dette gøres igennem forskellige tiltag der implementeres på hjemmesiden. Det kan være udarbejdelse af godt målrettet content (indhold), ved at forbedre sidens loadinghastighed, arbejde på sidens URL-struktur eller ved at arbejde med linkbuilding. En god placering på Google betyder øget relevant trafik på din hjemmeside. Det resulterer i henvendelser eller køb, som kan mærkes på bundlinjen. Fordelen ved SEO er, at trafikken er gratis, relevant og ofte har høj konverteringsrate. Ulempen er at SEO kan være svært at arbejde med. Derudover kan det tage meget lang tid og mange midler at få en god placering på søgemaskinerne.

Google Ads – betalte annoncer i søgeresultaterne

I modsætning til SEO er Google Ads betalt annoncering, og du betaler et beløb til Google for hvert klik, der leder brugeren til din hjemmeside. Google Ads er hurtigt at sætte op og du er sikker på at lande i toppen af søgeresultaterne. Desuden får du i modsætning til SEO relevant trafik til din hjemmeside med det samme. Det ses ofte at virksomheder benytter Google Ads sammen med SEO, fordi Google Ads sørger for din trafik på den korte bane, og SEO på den lange bane. Den gode synergi mellem Google Ads og SEO kan du læse mere om her. Det smarte ved Google Ads er at du først betaler for din annoncering når folk klikker på din annonce. Det betyde at du er sikker på at de klik du betaler for er relevant trafik. På den måde sikrer du at du ikke rammer en for bred målgruppe, som alligevel vil falde fra på din hjemmeside. Herudover er Google Ads kraftfuldt, fordi det giver dig mulighed for retargeting. Altså målrette din annoncering mod personer der allerede har besøgt din hjemmeside.

Annonncering på Facebook og Instagram

Annoncering på Facebook og Instagram adskiller sig fra de to overstående. Disse markedsføringskanaler har ikke noget med søgemaskinerne at gøre. Det betyder dog ikke at du ikke kan målrette din annoncering efter bestemte personer eller virksomheder. Hvor du på Google er sikret relevant trafik igennem brugernes søgninger, bliver du på Facebook og Instagram sikret relevant målgruppe på baggrund af den gigantiske database, der ligger bag alle brugeres adfærd på de sociale medier. Igennem al den tid du har brugt Facebook og Instagram, har de lagret de ting du klikker på og de ting du synes godt om. På baggrund af de oplysninger, kan virksomheder eksempelvis målrette deres annoncering mod personer, som er i en bestemt alder, bor et bestemt sted, har en bestemt løn, synes godt om en bestemt side, osv. Mulighederne er uendelige, og det er fantastisk så målrettet, du kan lave dine kampagner med de sociale værktøjer.

E-mail marketing – hold fast i dine eksisterende kunder

E-mail marketing giver virksomheder muligheden for gratis, at holde fast i deres eksisterende kunder. Virksomheder kan fremsende nye tilbud, produkter og nyheder direkte til kundens indbakke. Det er enormt effektivt, fordi at kunder, som tidligere har købt noget på din hjemmeside, er mere tilbøjelig til at købe igen. Derfor er E-mail marketing et uundgåeligt element i din virksomheds markedsføring. Især fordi bibeholdelse af eksisterende kunder er guld værd. Det er nemt at opsætte en tilmeldingsformular til et nyhedsbrev. Er du i tvivl om, hvordan du skal skrive dine nyhedsbreve, har vi en guide til dig her. Hvis du ønsker at gå mere hardcore ind i E-mail marketing, kan du arbejde med at automatisere dine nyhedsbreve. Ved hjælp af automatisering kan du udsende bestemt indhold, baseret på brugerens adfærd eller klik.

Online markedsføring – kunsten at skaffe relevante leads

I sidste ende handler god online markedsføring om relevans. Både fra dit perspektiv som virksomhedsejer, men også for de potentielle kunder du når ud til. Du er ikke interesseret i, at din markedsføring rammer irrelevante målgrupper. Du er heller ikke interesseret i leads til din hjemmeside, som ikke er relevante. Derfor kan det godt betale sig, at bruge lang tid på at lave en god landing page, som du kan læse om her, arbejde undersøgende og kritisk med dine annoncer, og den trafik der er resultat deraf. Googla Analytics og sporingstags fra Google Ads og Facebook er et must have. Det gør dig i stand til, at analysere den trafik du får fra de forskellige kanaler, og hvordan den performer. Det hjælper dig til at se, hvor du får mest for dit markedsføringsbudget.

Hvilke markedsføringskanaler bør jeg benytte?

Sagen er den, at det kan være svært at vurdere, hvilke markedsføringskanaler der er de rigtige for din virksomhed, før at du har prøvet kræfter med samtlige af mulighederne. Det behøver ikke at koste en formue, for at indsamle og analysere nok data til, at du kan vurdere hvilke markedsføringskanaler, der er relevante for dig. Det er dog altid godt at arbejde med SEO, for med SEO arbejder du ikke udelukkende på en bedre placering på Google. Du arbejder også for at give dine besøgende, uanset anskaffelseskanal, bedre indhold på din hjemmeside. Herudover er E-mail marketing også et godt værktøj. Det holder fast i dine varme leads, og er helt gratis at benytte sig af.

Lund Hjemmesider - vi udvikler professionelle hjemmesider og webshops.
Det er gratis og uforpligtende

Hiv fat I os - så tager vi en uforpligtende snak

Du er altid meget velkommen til at tage fat i os, for at høre mere om hvad vi kan gøre for sin virksomhed. Gode råd er gratis hos os, og uanset om vi skal levere din nye hjemmeside eller ej, sørger vi for, at du altid får en god oplevelse hos os.