Din guide til den gode landing page

Din guide til den gode landing page

Din guide til den gode landing page 2500 1667 Lund Hjemmesider

Du må aldrig undervurdere betydningen af en god landing page. Du skal bruge energi på alle de sider, du måtte have på din hjemmeside. En landing page er den side, dine kunder lander på, når de har klikket på et link, der fører hen til din hjemmeside. Det kan være, de ender på forsiden, på en kategori eller noget helt tredje. Uanset hvad skal din landing page dog være klar på trafikken, som helst skal konvertere. I dette indlæg vil vi se nærmere på, hvordan du optimerer din landing page. Både for dine besøgende skyld, men også af hensyn til Google.

#1 Relevansen er alfa og omega for din landing page

Opfylder du ikke dette kriterie, vil du med sikkerhed opleve, at der er en stor bounce rate eller afvisningsprocent. Der sker fordi at dine besøgende forlader siden lige så hurtigt, som de kom ind på den. Dette kan være tilfældet, hvis du ranker på et søgeord eller har en annonce kørende på Google, som henviser til din side, men hvor selve søgeordet ikke stemmer overens med indholdet. Ranker du eksempelvis på ”børnetøj”, men på din side bliver der tilbudt alt andet end det, vil relevansen være helt i bund. Formentlig vil de besøgende hurtigt forlade din hjemmeside. Det vil i sidste ende komme til at skade din rangering, og prisen pr. klik vil være høj, hvis du bruger annoncer. Så husk altid, at det, du ranker på, skal være relevant og stemme overens med kundens forventning.

#2 Hold den overskuelig, og fokuser på enkelte ting

En forvirrende og uoverskuelig landing page vil medføre en høj bounce rate. De besøgende har mange andre alternativer til netop din side, og derfor vil de ikke bruge mere tid end nødvendigt på at gennemskue den. Det er derfor vigtigt, at din landing page som udgangspunkt kun har et fokus. På den måde ved folk, hvad de skal forholde sig til, når de kommer besøger den. Det gør det lettere for dig at fastholde brugernes fokus og engagement.

#3 Call to Action

Denne ligger lidt i forlængelse af den ovenstående. Når du har en overskuelig landing page, hvor du har et klart fokus, så ved du også, hvad du vil have kunden til at gøre. Vil du skabe et salg, en tilmelding til nyhedsbrevet, en opringning eller noget helt fjerde? Når du har gjort det klart, er det vigtigt, at du laver den rette CTA på siden. Det er nemlig helt essentielt at lede de besøgende i den rigtige retning. Uanset om din CTA-knap hedder ”kontakt os”, ”tilmeld nyhedsbrev” eller ”læg i kurv”, er det vigtigt, at den er placeret tydeligt på siden. Derudover er det vigtigt at selve knappen har en anderledes og mere fremtræden farve end det resterende, så du driver kunderne i den retning. Der er rigtig mange initiativer man kan tage for at skabe en god CTA. For at tjekke din CTA og kundekanalisering kan det være en god ide at vise hjemmesiden til bekendte eller familie. På den måde kan du hurtigt se hvad de klikker på og om deres adfærd afspejler dine ønsker. Hvis de følger dit snedigt planlagte adfærdsmønster kan du give dig selv et klap på skulderen. Hvis ikke må du igen over landingssiden.

#4 Godt content er et must

Indholdet og specielt teksten skal sidde lige i skabet på din landingsside. Det er vigtigt, at du fanger læseren med det rette sprog og fastholder dem så længe som muligt. Det er positivt i Googles øjne, hvis en person bruger land tid på din hjemmeside. Derudover er det vigtigt, at indholdet er informativt og brugbart for kunden. Det betyder at de formentlig føler, at de kan træffe et velovervejet valg, hvor der ikke er nogen tvivl.

#5 Lav din landing page efter Googles retningslinjer

Siden skal selvfølgelig være rettet mod dine kunder, men for at lokke kunder ind skal din landing page også falde i god jord hos Google. Hvis den gør det kommer den højt op på søgeresultaterne og det giver trafik. For at dette skal lykkedes, er det vigtigt, at du har styr på søgeordene. Når du har fundet dit søgeord, skal det optræde i H1 (overskriften) og i en af H2’erne (underoverskriften). Derudover må teksterne som nævnt ovenfor gerne have et godt indhold, og teksten skal gerne være så lang som muligt. Dog er det vigtigt, at der er kvalitet hele vejen igennem teksten, så selvom den gerne må være lang, skal du indstille skrivningen, hvis indholdets kvalitet falder. Kvalitet er nemlig et af de vigtigste parametre, når det kommer til teksten.

Følger du disse råd, er du kommet rigtig langt, og det skal med sikkerhed medvirke til, at din landing page kommer til at sidde i skabet. God fornøjelse med arbejdet!

Lund Hjemmesider - vi udvikler professionelle hjemmesider og webshops.
Det er gratis og uforpligtende

Hiv fat I os - så tager vi en uforpligtende snak

Du er altid meget velkommen til at tage fat i os, for at høre mere om hvad vi kan gøre for sin virksomhed. Gode råd er gratis hos os, og uanset om vi skal levere din nye hjemmeside eller ej, sørger vi for, at du altid får en god oplevelse hos os.