Sådan finder du de helt rigtige søgeord

Sådan finder du de helt rigtige søgeord

Sådan finder du de helt rigtige søgeord 2500 1667 Lund Hjemmesider

Research af de helt rette søgeord skal aldrig glemmes, hvis du har et brændende ønske om at nå til tops på Google. Det er ufattelig vigtigt at finde frem til, hvilke søgeord dine forskellige kunder anvender, når de skal finde din ydelse eller vare. Du vil ikke blot spare en hel masse tid, hvis du finder frem til de perfekte søgeord. Opdagelsen af søgeordene kan også medvirke til, at din webshop har en lys fremtid med masser af skøn trafik. Men hvordan finder man de gyldne søgeord? Læs med herunder, og bliv klogere på, hvilke metoder du skal bruge for at finde de rette søgeord til din professionelle hjemmeside eller webshop.

Start med at spørge dig selv

Inden du går i gang med at søge hjælp fra alverdens kilder til søgeordskrisen, skal du spørge dig selv omkring relevante søgeord til hjemmesidens tekster. Hvad ville du netop søge på på Google for at finde din virksomhed eller dine produkter? Sæt dig ned, og noter en liste i notesbogen eller mobilen over de søgeord, som du ville bruge. Herefter kan du begynde at overveje, hvad andre folk ville skrive for at få et andet perspektiv på sagen.

Spørg kollegaer

Efter selv at have tænkt på mulige søgeord er det på tide at forlade kontoret og spørge dine kloge kollegaer til råds. Udvid listen, og spørg ind til kollegaernes tanker. Mange af dine kollegaer sidder formentlig ofte og besvarer dine kunders spørgsmål. Hermed sidder de inde med informationer og idéer, som du ikke selv besidder. Andre interessante personer at få hjælp fra er ligeledes din familie og venner. Måske har du en teenagedatter, som tit køber varer online eller en ven, som også har egen virksomhed.

Spørg kunder

Kunderne er naturligvis en god gruppe at skabe kontakt til – også når det drejer sig om søgeord. Spørg eksempelvis dine kunder på Facebook, om hvilke ord de ville bruge til at beskrive et af jeres produkter med. Vær desuden ekstra opmærksom, når kunderne taler i røret eller skriver en e-mail til dig. Får du et kundebesøg, er dette ligeledes en oplagt mulighed for at udspørge angånede hans/hendes anvendte søgeord eller tanker herom.

Kig på konkurrenternes søgeord

Ligesom du altid kan lære af kunderne, kan du minsandten også fange et par guldkorn fra konkurrenterne. Brug et par timer på Google, hvor du kun har opmærksomhed på konkurrenternes brug af søgeord. Mange af konkurrenterne i din specifikke branche har garanteret lagt diverse søgeord ud på internettet. Hermed er der rig mulighed for at kopiere disse og tage dem med i søgeordsanalysen.

Udforsk de interne søgninger

Har du en kørende webshop, er det ligeledes en fremragende idé at undersøge, hvilke ord hjemmesidens besøgende har tastet ind i søgefunktionen på siden. Hermed vil du få et meget godt indblik i, hvilke præcise ord de besøgende taster ind. Dermed får du et svar på, hvilke søgeord, du skal flette ind i dine nuværende og kommende tekster på hjemmesiden. Du har desuden mulighed for at samle de interne søgninger i Google Analytics.

Anvend Googles værktøj

Google har ligeledes et udmærket værktøj, som du kan benytte til at finde de helt rette søgeord. Søgemaskinen kalder dette værktøj for ”Søgeordsplanlægning”, og du kan i værktøjet finde ud af, hvor mange søgninger der er på et søgeord, som andre anvender i reklamer på Google. Værktøjet viser nemlig ikke, hvilke søgninger der er på Google, men derimod hvilke søgninger, som bringer en Google Ads-reklame frem. Hermed får du kun et halvt indblik i, hvilke søgeord, der er meget trafik på i søgemaskinen. En god idé er derfor at være lidt kreativ og udvælge et par forskellige kombinationer af et populært søgeord, så du sørger for at ramme den rette målgruppe.

Med Google Keyword Tool har du ligeledes muligheden for at få vist et indtastet søgeords antal månedlige søgninger. På denne måde kan du let se, om dine valgte søgeord er relevante. Som alternativer/supplementer kan du overveje tools som Ahrefs og Storybase.

Lund Hjemmesider - vi udvikler professionelle hjemmesider og webshops.
Det er gratis og uforpligtende

Hiv fat I os - så tager vi en uforpligtende snak

Du er altid meget velkommen til at tage fat i os, for at høre mere om hvad vi kan gøre for sin virksomhed. Gode råd er gratis hos os, og uanset om vi skal levere din nye hjemmeside eller ej, sørger vi for, at du altid får en god oplevelse hos os.