En simpel guide der hjælper dig til at forstå vigtigheden af Google Analytics

En simpel guide der hjælper dig til at forstå vigtigheden af Google Analytics

En simpel guide der hjælper dig til at forstå vigtigheden af Google Analytics 1920 1326 Lund Hjemmesider

Konkurrencen inden for e-handel er ikke bare skruet op under taget – den er banket lige igennem. Virksomheder på tværs af brancher kæmper med næb og klør om at nå til tops og være kundernes foretrukne sted at handle. Derfor skal der noget ekstra til, hvis du vil stikke af fra konkurrenterne. Det kan Google Analytics blandt andet hjælpe med.

Dette gratis analyseprogram kan hjælpe dig med at kortlægge din hjemmeside, så du ved, hvor du skal optimere, samt hvor den fungerer rigtig godt. På den måde kan du finkæmme din hjemmeside med henblik på at konvertere flest mulige besøgende til kunder. I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor du bør investere tid og/eller penge i at opsætte og optimere din Google Analytics-konto.

Hvilke platforme kommer din trafik fra?

Når du er kommet i gang med Google Analytics, kan du begynde at kortlægge, hvor din trafik kommer fra. Derved kan du se, hvilke markedsføringskanaler der virker for netop dig, og hvor du eventuelt skal bruge flere ressourcer. Du kan altså hurtigt finde ud af, hvor mange besøgende der kommer organisk, gennem Google AdWords eller fra Facebook. Når du har et overblik over dette, kan du se på afvisningsprocenter, konverteringsrater og andre vigtige parametre. Afvisningsprocenterne bør har indflydelse på, hvor du placerer dine annoncekroner. Oplever du eksempelvis en høj afvisningsprocent på din betalte trafik, er det nærliggende at gå dine annoncekonti igennem og se, hvad der går galt. Omvendt vil høje konverteringsrater betyde, at du med fordel kan kaste flere penge efter den pågældende trafikkanal.

Du har også indsigt i, hvilke landingssider der driver din trafik, og hvor de besøgende falder fra. Dette trafikflow er et fantastisk værktøj, som fortæller dig, hvor du bør prioritere din indsats. Det gælder både ift. selve hjemmesiden men også ift. at gøre salgsflowet mere effektivt.

Fokus på mobil eller PC?

Ved hjælp af Google Analytics kan du også se, hvor dine besøgende kommer fra. Denne information kan du bruge til at tilrettelægge dine annoncer og opslag. Kommer størstedelen af din trafik fra mobil, og er det dem, som bliver på siden længst? I så fald er det en god ide, at du begynder at opsætte din markedsføring, så den er optimeret mod mobilbrugere. Og det samme kan siges i den omvendte situation. Generelt er Analytics et vigtigt redskab i relation til at lære dine besøgende bedre at kende. Det vil give dig bedre muligheder for nemmere at kunne målrette alt fra annoncer og tekstindhold mod din typiske kunde.

Opsætning af Google Search Console og Tag Manager

Når du først begynder at udforske de mange muligheder inden for Google Analytics, er noget af det første, du skal huske, at opsætte Google Search Console og Tag Manager. Det skal du fordi at du med disse værktøjer kan tracke dine besøgende. Det bryder at du kan se hvilke sider dine besøgende bevæger sig rundt på, og dermed se, hvor du gør det godt. Ligeledes kan du se, hvilke sider der måske skal have en overhaling. Målet et naturligvis at du ikke taber besøgende undervejs. Du kan blive klogere på hvordan du skaber den perfekte landing page her.

Konverteringsoptimering – CRO

CRO (Conversion Rate Optimisation) er et buzzword inden for e-handel, eftersom alt handler om at skabe konverteringer. En forudsætning for at kunne konverteringsoptimere er, at ovenstående er på plads. Hvis du ikke har indsigt i adfærd, målgruppe og anskaffelse, famler du i blinde, og mavefornemmelser kan være dyre. Du bør altid basere dine aktiviteter og optimeringer på data. Det giver det bedste resultat, hvilket i sidste ende kan ses på din bundlinje.

Google Analytics er en uundværlig del af din digitale værktøjskasse, som du ikke kan undvære, hvis du har ambitioner om at stable en digital forretning på benene. Det er tilmed ganske gratis. Du har altså ikke nogen undskyldning for ikke at komme i gang med at opsætte din Analytics-konto og optimere din hjemmeside. Ellers risikerer du at sakke bagud i det digitale kapløb. God kamp!

Lund Hjemmesider - vi udvikler professionelle hjemmesider og webshops.
Det er gratis og uforpligtende

Hiv fat I os - så tager vi en uforpligtende snak

Du er altid meget velkommen til at tage fat i os, for at høre mere om hvad vi kan gøre for sin virksomhed. Gode råd er gratis hos os, og uanset om vi skal levere din nye hjemmeside eller ej, sørger vi for, at du altid får en god oplevelse hos os.